Kapadocja — jak dostać się do krainy balonów?

Kapadocja to kolejne miejsce, które od dawna widniało na mojej bucket liście. Marzyłam o tym bajecznym widoku wznoszących się balonów w powietrze! We wrześniu tego roku w końcu udało mi się to marzenie spełnić. Postanowiliśmy połączyć naszą podróż ze zwiedzaniem Stambułu. W tym wpisie znajdziesz kilka praktycznych informacji o tym, jak dotrzeć do Kapadocji. Podzieliłam podróż na trzy etapy. Przede wszystkim najpierw trzeba dostać się do Turcji, a stamtąd można wziąć bezpośredni krótki lot do Kayseri lub Nevşehir — są to porty lotnicze położone najbliżej Göreme. Następnie możesz wypożyczyć samochód, skorzystać z transferu zapewnianego przez hotel lub po prostu przejechać się lokalnym busem lub taksówką. My wybraliśmy pierwszą opcję. Czas przejść do konkretów.

Wschód słońca w Göreme

Samolot do Stambułu

Zgodnie z moją wiedzą nie dostaniesz się z Polski bezpośrednio do Kapadocji. Ewentualnie w sezonie zimowym mogą pojawić się opcje czarterowe do Kayseri, bo jest to całkiem spory ośrodek narciarski! Polecam najpierw lot do Stambułu, który trwa około 2 godzin 40 minut. Pamiętaj, że od jakiegoś czasu czynne jest nowe lotnisko oznaczone symbolem IST. Na ten moment jedynym połączeniem z lotniska do centrum Stambułu jest bus, ale niebawem ma powstać również linia metra. Wybraliśmy lot w piątek wieczorem (19:50 start z Warszawy), w Stambule byliśmy po 23 czasu lokalnego. O tej porze nie było korków, więc dojechaliśmy do centrum w ciągu 45 minut.

💰 Ceny Lot w dwie strony dla dwóch osób linią LOT kosztował 1296,60 zł. Wylot w piątek około 19:50.

Samolot do Kayseri

Kolejnym etapem podróży jest lot do Kayseri oddalonego o 85 km od Göreme lub lotniska w Nevşehir, które dzieli jednie 20 km! Planując podróż totalnie nie wiedziałam i nigdzie nie wyczytałam, że istnieje jakieś bliższe lotnisko niż Kayseri, więc na nie padło. Pamiętaj na przyszłość, że spokojnie możesz wybrać połączenie do Nevşehir 🙂 Zdecydowanie skróci to podróż, a z tego co sprawdzałam ceny biletów i dostępność jest porównywalna do tego, co oferują połączenia do Kayseri.

Kupując bilet ze Stambułu zwróć uwagę na to, z którego lotniska wylatuje samolot. Czasami są to połączenia zmiksowane, np. wylot z nowego lotniska w Stambule (IST), a przylot z powrotem na Sabiha Gökçen (SAW). U nas dokładnie tak to wyglądało. Do Kayseri lecieliśmy o bladym świcie, czyli o 5:40. Ponownie o tej porze kompletnie nie mieliśmy problemu z korkami.

💰 Ceny 700 zł za lot w dwie strony dla dwóch osób linią Turkish Airlines.

🔺 Wskazówka Rekomenduję zakup lotów do Kayseri z wyprzedzeniem i nieczekanie na kolejne promki. Jeżeli cena będzie sensowna, to bierz! Ja chciałam zaoszczędzić i finalnie przeczekałam najlepszą cenę, która wynosiła 400 zł za pare — później były już tylko loty za około 700 zł. Dodatkowo zwracaj uwagę na godziny wylotów, czasami te najwcześniejsze połączenia są najtańsze.

Widoki po drodze do Kayseri

Samochód z Kayseri do Göreme

Już na samym początku zdecydowaliśmy, że wypożyczymy samochód. Dzięki temu będziemy mieć swobodę zwiedzania i jeżdżenia w różne zakątki Kapadocji bez problematycznego ogarniania co chwilę transportu. Samochód znaleźliśmy jeszcze w Polsce. Rezerwacji dokonaliśmy przez stronę Argus Car Hire w jakiejś lokalnej wypożyczalni o tajemniczej nazwie OWWO. Po przylocie do Kayseri czekał na nas mężczyzna, który zawiózł nas do wypożyczalni. Podpisaliśmy dokumentację, otrzymaliśmy fiata lineę i wpłaciliśmy kaucję. Wszystko byłoby pięknie, gdybyśmy otrzymali ją z powrotem… Po zwrocie samochodu pracownik przekazał nam na migi, że kaucja wróci po 14 dniach. Minął ponad miesiąc i do tej pory jej nie mamy. Oczywiście zgłosiliśmy reklamację pośrednikowi, ale póki co musimy czekać. WIĘC czasami lepiej wydać trochę więcej na wypożyczenie, ale w znanej i sprawdzonej wypożyczalni.

Jeżeli nie zdecydujecie się na wypożyczenie samochodu to prawdopodobnie hotel, w którym się zatrzymacie, przed przyjazdem wyśle różne propozycje transportu. Na samym lotnisku można też złapać autobus bądź taksówkę. Przykładowo transport busem kosztował 45 TRY od osoby w jedną stronę, czyli 30 zł. Prywatny transfer kosztował 65 € czyli 278 zł na 4 pasażerów.

💰 Ceny Wypożyczenie samochodu na 4 dni kosztowało 58,50 €, czyli 250 zł, paliwo około 100 zł oraz dodatkowe ubezpieczenie 18 €, więc 77 zł

Nasza fura, biedna czasami ledwo co jechała pod górkę

Podsumowanie kosztów

• Lot do Stambułu wyniósł 1296,60 zł dla dwóch osób w dwie strony
  • Lot do Kayseri kosztował w przybliżeniu 700 zł również dla dwóch osób
  • Samochód wraz z dodatkowym ubezpieczeniem i paliwem to wydatek rzędu 427 zł

Podsumowując za dwa połączenia samolotem oraz wypożyczenie samochodu na 4 dni zapłaciliśmy 2423,60 zł na parę. Kaucja, której zwrotu jeszcze nie otrzymaliśmy, wynosiła 150 € — nie dodaję jej do kosztów, bo liczę, że jednak historia skończy się szczęśliwie. Trzeba myśleć pozytywnie 🙂